Annie M.G. Schmidt

Van 10 mei tot en met 20 mei staan in vele boekwinkels de boeken van Annie M.G. Schmidt in de spotlights tijdens de Annie M.G. Schmidt week. In deze week komen ook twee nieuwe kartonnen boekjes uit, een Jip en een Janneke. Ik word hier blij van want Annie M.G. Schmidt is toch wel mijn jeugdheld. En laten wij nou toevallig haar boeken aan het lezen zijn.

Ik heb een zoon wat een concentratievermogen van een vis heeft helaas, en dat terwijl ik niet kon wachten om de boeken van Annie M.G. Schmidt weer uit het stof mocht halen om EINDELIJK mijn lievelingsverhalen aan mijn zoon te kunnen voorlezen. Want ja zelfs Jip en Janneke verhaaltjes waren te lang tot een jaar geleden.

En nu we de Jip en Janneke helemaal uit hebben was het tijd voor de volgende uitdaging. Pluk van de Petteflat, de film vond hij geweldig en ook het spel hebben we ondertussen al wel 100 keer gespeeld. Voor mij was dat dan ook het meest logische om mee te beginnen.

Ondertussen zijn we alweer halverwege en lezen we een hoofdstuk per dag weg. Even een momentje voor ons samen nu we elkaar eigenlijk heel weinig zien door mijn werk. Samen op bed de avonturen van Pluk beleven. Mijn vriend vindt het ook geweldig om alleen al te horen, hij kan erg vrolijk worden van mijn enthousiaste manier van vertellen. Want hé zeg nou zelf mevrouw Helderder moet gewoon een bekakte stem en de Flattekat moet gewoon een mauwende ondertoon.

Voor degene die het verhaal niet kennen:

“Pluk had een klein rood kraanwagentje. Hij reed ermee door de hele stad en zocht naar een huis om in te wonen. Af en toe stopte hij. En dan vroeg hij aan de mensen: ‘Weet u niet een huis voor me?’ Uiteindelijk vindt hij wat: het torentje van de Petteflet. Daar maakt hij kennis met de Stampertjes, mevrouw Helderder, Aagje en Zaza, maar ook met andere dieren als Dollie, Langhors en de Krullevaar kan hij het goed vinden.”

Maar ik kan eigenlijk niet wachten tot we met Otje kunnen beginnen. Hoe favoriet Pluk bij Keano is, zo favoriet is Otje bij mama. Ik heb dit boek al wel 100 keer gelezen en heb de serie van vroeger ook trouw gevolgd. Verslaafd was ik eraan!

“Otjes vader Tos is kok, maar soms gaat er nog wel eens wat mis met zijn kookkunsten en dan zit hij weer zonder werk. Gelukkig zijn Otje en haar vrienden er om hem te helpen”

Wat is/was jullie favoriete Annie M.G. Schmidt boek of verhaal?

Liefs,

Een gedachte over “Annie M.G. Schmidt

Geef een reactie

